Bereken je CO2 uitstoot
Wij werken met CO2-emissiefactoren van brandstoffen die worden gebruikt voor vervoer. De factoren hebben betrekking op:
- Het gebruik van de energiedrager. In het geval van vervoer worden deze ook wel tank-to-wheel (TTW) emissies genoemd. Het gaat hier dus om de productie van arbeid (bijvoorbeeld de omzetting van elektriciteit in beweging).
- De productie van de energiedrager (voorketen). In het geval van vervoer worden deze ook wel de well-to-tank (WTT) emissies genoemd. Het gaat hier om de processen bij de conversie van energiebron naar energiedrager, bijvoorbeeld raffinage van olie.
- De optelsom van beide ketenonderdelen: Het gebruik van energie + de voorketen; well-to-wheel (WTW) emissies.
Het is afhankelijk van het doel van de CO2-inventaris of men alleen de tank-to-wheel Emissiefactor hanteert of de well-to-wheel emissiefactor. In het laatste geval is het transparant om de twee onderdelen van de factor beiden te noemen.
EN15940 en EN590
De EN normen EN 15940 en EN59o geven de kwaliteit van een brandstof aan. EN590 is de, in ieder geval in Europa, breed bekend norm voor “normale” diesel. De diesel die u zou tanken bij de pomp is EN590 diesel. EN15940 is de nieuwe norm voor synthetische brandstoffen. Er zijn veel overeenkomsten tussen de twee normen, uiteindelijk zijn ze namelijk allebei voor diesel.
Er is één belangrijk verschil, dat is de dichtheid. Dat is ook het grootste verschil tussen normale diesel en HVO. De dichtheid bij EN590 ligt tussen de 0,820 en 0,845 kg/l. De dichtheid van EN15940 ligt tussen de 0,760 en de 0,800.