Wat is HVO diesel?
Over HVO diesel
De mobiliteit sector moet gaan verduurzamen het komende decennium. De urgentie wordt alleen maar groter zoals uit het recente klimaat rapport en maatschappelijke discussies is gebleken.
De vraag is niet of, maar wanneer de transport, agrarische– en bouwsector geconfronteerd zullen worden met aangepaste wetgeving op dit vlak.
Inzet van biobrandstoffen is een belangrijke pijler om bij te dragen aan vermindering van CO2-emissies, maar ook andere emissies die de lokale luchtkwaliteit beïnvloeden (SOx, NOx, roet en fijnstof) hoewel biobrandstoffen zoals GTL en HVO Diesel niet alle problemen oplossen, kunnen ze wel vandaag al een groot verschil maken.
Waarom HVO ?
De eisen van de Europese Commissie vragen om het gebruik van brandstoffen die minder CO2 uitstoten. Deze brandstoffen zijn nu al beschikbaar en dus kunnen we vandaag al beginnen en samen de doelstellingen realiseren met de al beschikbare hernieuwbare alternatieven.
Daarom wil HOS Oil versnellen en verder gaan dan de huidige regelgeving en gaat graag het gesprek aan om mensen bewust te maken van een duurzame keuze. Tegelijkertijd is HVO zeer geschikt voor koude weersomstandigheden.
Wat is HVO?
HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. Het betreft een hernieuwbare (synthetische) diesel welke wordt geproduceerd uit afval- en reststromen van plantaardige- en dierlijke vetten. Het bevat vrijwel geen zwavel en onverzadigde moleculen zoals olefines (alkenen) en aromaten.
Daarmee is HVO geen fossiele brandstof, maar een biobrandstof zonder FAME, in de markt ook wel genaamd NesteMy, Blauwe diesel, CO2Fuel, Green diesel, Traxx HVO.
De chemische samenstelling van HVO is vergelijkbaar met die van de fossiele diesel EN590. Hierdoor is HVO zeer geschikt om bij te mengen bij de fossiele diesel. HVO realiseert een hogere CO2, fijnstof, NOX en zwavel reductie ten opzichte van de reguliere fossiele diesel. HVO in pure vorm is op dit moment zelfs de meest milieuvriendelijke brandstof.
HVO7
HVO7 is een brandstof bestaande uit 93% fossiele diesel en 7% HVO. Het realiseert circa 6% CO2-reductie ten opzichte van Diesel B0, waarmee u direct bijdraagt aan de noodzakelijke CO2-reductiedoelstellingen.
Op dit moment maken we al een tijd gebruik van biobrandstoffen in Nederland maar er is een verschil tussen biobrandstof en hernieuwbare brandstof. Diesel B7 wat staat voor 7% bijmenging met FAME (Fatty Acid Methyl Ester ) is een Biobrandstof, welke ook gemaakt word uit plantaardige afvaloliën en geschikt gemaakt wordt door een Methyl-veresterings-proces. Alleen kan FAME in een beperkte mate worden bijgemengd omdat deze zuurstofhoudend is en de zuurstofmoleculen vochtdeeltjes aan trekken waardoor de brandstof vervuilt kan raken.
Voordelen HVO
Tijdens het productieproces van HVO wordt gebruik gemaakt van waterstof om zuurstof uit de brandstof te onttrekken. Hierdoor ontstaat er een pure koolwaterstofdiesel, die geen zuurstof bevat, waardoor er minder risico is op microbiële groei.
HVO bevat geen FAME en trekt in pure vorm geen water aan, waardoor er minder kans is op verstopte filters. HVO is zeer geschikt voor koude weersomstandigheden.
Maar met dezelfde plantaardige afval en reststromen die nog niet in een andere industrie kunnen worden gebruikt kunnen we met ander proces in omgebouwde raffinaderijen alle denkbare organische afvalstromen behandelen met waterstof tot een hernieuwbare brandstof genaamd HVO oftewel ‘Hydrotreated Vegetable Oil’.
Tenslotte is HVO is volgens de internationale regelgeving geclassificeerd als een “drop-in” brandstof. Drop-in brandstoffen zijn hernieuwbare brandstoffen die bijgemengd kunnen worden zonder dat dit operationele aanpassingen vereist aan bestaande dieselmotoren en infrastructuur.
HVO100
Met HVO 100 kunt u een besparing van maar liefst 89% Co2 reductie behalen, praktisch gezien een CO2 neutraal alternatief voor conventionele diesel. Steeds meer voertuigen en machines zijn geschikt om HVO 100 te gebruiken en de norm voor deze synthetische brandstof is EN15940.
Net als alle biobrandstoffen voldoen de HVO blends tot HVO 30 aan de EN590 normering, dit is de normering voor conventionele diesel. De HVO 100 in de pure vorm voldoet aan de EN15940 goedkeuring. Dit zijn beide normeringen die gelden in Europa.
HVO Blends
HVO7 is een zogenaamde blend, oftewel een mix van diesel B0 en HVO. Maar voor wie dat nog niet voldoende is leveren wij ook blends zoals HVO10 en HVO 20, deze producten vallen allemaal onder de EN 590 norm, en hoe hoger het getal, hoe hoger de emissie reductie.
HVO is volgens de internationale regelgeving geclassificeerd als een “drop-in” brandstof. Drop-in brandstoffen zijn hernieuwbare brandstoffen die bijgemengd kunnen worden zonder dat dit operationele aanpassingen vereist aan bestaande dieselmotoren en infrastructuur.
Meer over HVO
Zou je graag meer willen weten over HVO? en wat het voor jou kan betekenen.
Wellicht interessant
Zou je graag meer willen weten over HVO? neem dan gerust contact met ons op.