• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HOS Oil

Header Rechts

  • Inloggen
  • Webshops
  • Home
  • Sectoren
    • Automotive
    • Binnenvaart & watersport
    • Grondverzet
    • Industrie
    • Motorsport
    • Landbouw
    • Overheid
    • Retail
    • Transport
  • Tanken & Laden
    • Mobiliteitscard
    • Laadoplossing bedrijven
    • Onze laadstations
    • Onze tankstations
    • CO2 calculator
  • Wassen
    • Car Wash
    • Truck Wash
  • Producten
    • Brandstoffen
    • Smeermiddelen
    • AdBlue
    • Waterstof
    • Cleaning chemicals
    • Houtpellets
    • Gassen
    • Equipment
  • Service
    • Onze service
    • Adviesgesprek
    • Direct brandstof bestellen
    • Olie-analyse
    • Product- & Veiligheidsbladen
    • Wijzigingsformulier card
    • Olieadvies
    • Handleidingen automatische incasso
  • HOS Oil
    • Over ons
    • Werken bij
    • Sponsoring
  • Contact
  • Nieuws
  • Inloggen
  • Webshops

DRIVING
FORWARD

the future of mobility

Deeltjestest voor APK, wat zijn de gevolgen voor de eigenaar

Vanaf 1 januari 2023 moeten de uitlaatgassen van dieselvoertuigen met een verplicht roetfilter tijdens de APK worden getest met een deeltjesteller. Met de deeltjesteller wordt op een eenvoudige en snelle manier de werking van een roetfilter nauwkeurig getest. Goed werkende roetfilters dragen bij aan een vermindering van de fijnstofuitstoot bij dieselvoertuigen. Deze hebben dan ook een positief effect op de luchtkwaliteit.

Wat betekent de APK deeltjestest

In de APK-deeltjestest wordt met behulp van een deeltjesteller gemeten of een roetfilter nog voldoende filtert. Ook kan de verwijdering van een roetfilter worden vastgesteld. In de test wordt bij stationair toerental de deeltjesconcentratie gedurende 15 seconden gemeten, de testprocedure duurt in totaal ongeveer 90 seconden. De deeltjestest mag zowel met koude als met bedrijfswarme motor worden uitgevoerd. Met de deeltjesteller wordt dan de deeltjesconcentratie van uitlaatgas gemeten. Doordat de deeltjesteller zeer lage concentraties van (roet)deeltjes kan meten, kan de conditie van het roetfilter goed worden vastgesteld. De APK-limietwaarde van de deeltjesconcentratie voor alle voertuigen is 1.000.000 (één miljoen) deeltjes per kubieke centimeter

Wat als bij mijn voertuig de deeltjesconcentratie te hoog is?

In de APK-deeltjestest wordt met behulp van een deeltjesteller gemeten of een roetfilter nog voldoende filtert. Ook kan de verwijdering van een roetfilter worden vastgesteld. In de test wordt bij stationair toerental de deeltjesconcentratie gedurende 15 seconden gemeten, de testprocedure duurt in totaal ongeveer 90 seconden. De deeltjestest mag zowel met koude als met bedrijfswarme motor worden uitgevoerd. Met de deeltjesteller wordt dan de deeltjesconcentratie van uitlaatgas gemeten. Doordat de deeltjesteller zeer lage concentraties van (roet)deeltjes kan meten, kan de conditie van het roetfilter goed worden vastgesteld. De APK-limietwaarde van de deeltjesconcentratie voor alle voertuigen is 1.000.000 (één miljoen) deeltjes per kubieke centimeter.

Geplaatst in: Nieuws

Total Energies logo

Contact

T: 0512 - 34 24 18
F: 0512 - 34 17 00

 

Bezoekadres:
Molenweg 8
9231 HS Surhuisterveen

Algemeen

Privacy Policy

Disclaimer

Gedragscode

Algemene koop & leveringsvoorwaarden

 

Adviesprijzen

Sectoren

Automotive
Binnenvaart & watersport
Grondverzet
Industrie
Landbouw
Motorsport
Overheid
Retail
Transport

Blijf op de hoogte

© 2025 | Website ontwikkeling door WEBSITEBEREIKT.NL